Reuniunea de proiect din Germania (Seelze, 1-6 decembrie 2009)
Oportunitatea de a participa la activitatile desfasurate in cadrul proiectului “Immigrants Past and Present; Towards Greater Integration”, coordonat de doamna profesoara Mariana Hudrea a reprezentat pentru mine un mare pas inainte in cariera didactica, dar si in planul dezvoltarii mele personale. Titlul proiectului mi-a captat atentia inca de la inceput, deoarece provin dintr-o familie multietnica, bunica mea fiind de origine sasa din Banat si astfel, am fost extrem de interesata sa particip activ la toate activitatile organizate pe parcursul desfasurarii acestui proiect.
In decembrie 2009 mi s-a oferit sansa de a paricipa la Reuniunea de Proiect gazduita de scoala Georg-Buchner Gymnasium din Seelze, Germania. Toate activitatile desfasurate in cadrul reuniunii de proiect au fost interesante si din fiecare am reusit sa invat lucruri importante. In prima zi a reuniunii de proiect, elevii din cele 6 tari partenere au prezentat interviurile realizate cu imigranti din tarile lor. Elevii au avut astfel ocazia sa lucreze in echipa pentru realizarea interviurilor si a montajului si sa exerseze limba engleza, pe care pana in acel moment au avut posbilitatea sa o vorbeasca doar la scoala in cadrul orelor de limba engleza. Mi-am dat seama cat de mult ii stimuleaza pe elevi munca in echipa, ei ajungand sa constientizeze ca ceea ce ei invata la orele de limba engleza le foloseste pe tot parcursul vietii. Prezentarea reusita pe care au realizat-o elevii romani a avut ca rezultat cresterea increderii lor in fortele proprii. Daca la inceput au avut emotii deoarece prezentarea era facuta intr-o limba straina si in fata unei sali pline, pe parcurs emotiile au disparut. Astfel de prezentari de proiecte ii pregatesc pe elevi si din punct de vedere psihologic, deoarece majoritatea dintre ei vor avea de sustinut examene intr-o limba straina sau interviuri pentru universitati sau pentru un loc de munca. Constientizand toate aceste lucruri ca profesor, am inceput sa pun mai mult accent la clasa pe dezvoltarea muncii in echipa si a celor 8 competente chieie, prin implicarea elevilor in proiecte de grup si prezentarea acestora in fata colegilor.
Tot in prima zi a reuniunii de proiect am avut ocazia sa asisa la desfasurarea unei ore de limba engleza la liceu. Astfel, am putut observa cum se invata limba engleza intr-o tara din Europa de Vest si felul in care elevii sunt angajati in activitatile care se desfasoara in cadrul orei de curs. Am fost placut impresionata de modul activ in care elevii se implicau, dar si de disciplina de care dadeau dovada. In scolile romanesti profesorul trebuie sa fie mult mai creativ, iar lectiile pe care le preda sa fie mult mai interesante pentru a capta atentia elevilor. Mai mult, in Germania se pune foarte mult accent pe lucrul suplimentar pe care fiecare elev il realizeaza dupa cursuri, dar si pe felul in care acestia activeaza la ora de curs. Un mare avantaj pe care scoala germana o are este si numarul mai mic de elevi dintr-o clasa. Metodele de predare sunt deasemenea putin diferite, punandu-se mult accent pe munca de cercetare si documentare din partea elevilor. In cadrul scolii exista un Internet Café pentru elevi, unde acestia aveau acces gratuit pentru a cauta informatiile necesare, coordonati de catre profesor. Asadar, elevii sunt invatati inca din liceu cum sa caute si cum sa utilizeze informatia pe care Internetul le-o ofera. Toate aceste lucruri le vor fi deosebit de utile in facultate, dar si pe parcursul intregii vieti. Am ajuns la concluzia ca elevii trebuie invatati cum sa caute informatii, unde sa le gaseasca si cum sa interpreteze informatia in mod corect. Ca profesori trebuie sa punem mai mult accent pe partea practica a lucrurilor de care elevii vor avea nevoie in viata, ajutandu-I sa-si dezvolte cele 8 competente cheie.
In a doua zi a reuniunii de proiect, partenerii germani au invitat la scoala patru imigranti de diverse nationalitati. Elevii au fost organizati pe grupe, fiecare grupa fiind formata din elevi de nationalitati diferite, acestia fiind nevoiti sa utilizeze limba engleza pentru a comunica si a se intelege intre ei. Scopul activitatii a fost realizarea de interviuri cu imigrantii, iar la final elevii au trebuit sa le prezinte celorlati colegi ce au aflat despre experienta de imigrant a persoanei intervievate. Eu am avut sansa de a fi repartizata in grupa elevilor care au intervievat o romanca (de origine sasa) din Banat. Activitatea mi s-a parut extrem de interesanta, deoarece experienta doamnei Lotte Henz a fost atat de asemanatoare cu cea a bunicii mele. Asadar, am gasit raspuns si la unele intrebari pe care le aveam in legatura cu modul de viata a sasilor din Banat si despre deportarile pe care acestia le-au suferit dupa cel de al doilea Razboi Mondial.
In a treia zi a reuniunii de proiect, grupele de elevi au realizat impreuna cate o prezentare scrisa a rezultatelor celor 5 interviuri cu imigrantii. Au avut astfel ocazia sa-si exerseze si competentele digitale in vederea realizarii unei prezentari cat mai reusite. Toate aceste prezentari au fost publicate pe Blogul proiectului, elevii fiind foarte mandri ca ceea ce ei au realizat va putea fi consultat si de alte personae interesate.
Ultima zi a reuniunii de proiect a fost deosebit de emotionanta pentru mine. Partenerii germani ne-au oferit o excursie la Hamburg, cel de-al doilea mare oras al Germaniei, unde am vizitat BallinStadt Museum, muzeul imigratiei. Ca vizitatori am putut reconstitui calatoria imigrantilor europeni spre America in cea de-a doua jumatate a secolului al XIX-lea si pana la cel de al doilea Razboi Mondial. In una dintre incaperile muzeului exista o baza de date in care vizitatorul putea sa-si gaseasca rudele care au emigrat in urma cu multi ani inspre Statele Unite. Am avut norocul sa gasesc adresa unei rude apropiate a bunicii mele, urmand ca tatal meu sa ia legatura cu ei.
Asadar, participarea la Reuniunea de Proiect din Germania mi-a deschis noi orizonturi mai ales din punct de vedere profesional. Nimic nu se compara cu schimbul de idei, metode noi, experiente pe care profesorii din diverse tari si le impartasesc. Participarea la proiecte europene reprezinta o sansa extraordinara pentru profesori, deoarece ai ocazia sa analizezi toata munca pe care o depui dintr-o alta perspectiva, comparand si observand cum lucreaza colegii din alte tari. Pentru mine, participarea la activitatile derulate in cadrul proiectlui a reprezentat sansa de a vedea ca lucrurile stau putin diferit fata de cum credeam eu initial, faptul ca exista anumite lucruri pe care as putea sa le schmb,in asa fel incat elevii sa poata beneficia cat mai mult de pe urma lectiilor pe care le sustin.
Oportunitatea de a participa la activitatile desfasurate in cadrul proiectului “Immigrants Past and Present; Towards Greater Integration”, coordonat de doamna profesoara Mariana Hudrea a reprezentat pentru mine un mare pas inainte in cariera didactica, dar si in planul dezvoltarii mele personale. Titlul proiectului mi-a captat atentia inca de la inceput, deoarece provin dintr-o familie multietnica, bunica mea fiind de origine sasa din Banat si astfel, am fost extrem de interesata sa particip activ la toate activitatile organizate pe parcursul desfasurarii acestui proiect.
In decembrie 2009 mi s-a oferit sansa de a paricipa la Reuniunea de Proiect gazduita de scoala Georg-Buchner Gymnasium din Seelze, Germania. Toate activitatile desfasurate in cadrul reuniunii de proiect au fost interesante si din fiecare am reusit sa invat lucruri importante. In prima zi a reuniunii de proiect, elevii din cele 6 tari partenere au prezentat interviurile realizate cu imigranti din tarile lor. Elevii au avut astfel ocazia sa lucreze in echipa pentru realizarea interviurilor si a montajului si sa exerseze limba engleza, pe care pana in acel moment au avut posbilitatea sa o vorbeasca doar la scoala in cadrul orelor de limba engleza. Mi-am dat seama cat de mult ii stimuleaza pe elevi munca in echipa, ei ajungand sa constientizeze ca ceea ce ei invata la orele de limba engleza le foloseste pe tot parcursul vietii. Prezentarea reusita pe care au realizat-o elevii romani a avut ca rezultat cresterea increderii lor in fortele proprii. Daca la inceput au avut emotii deoarece prezentarea era facuta intr-o limba straina si in fata unei sali pline, pe parcurs emotiile au disparut. Astfel de prezentari de proiecte ii pregatesc pe elevi si din punct de vedere psihologic, deoarece majoritatea dintre ei vor avea de sustinut examene intr-o limba straina sau interviuri pentru universitati sau pentru un loc de munca. Constientizand toate aceste lucruri ca profesor, am inceput sa pun mai mult accent la clasa pe dezvoltarea muncii in echipa si a celor 8 competente chieie, prin implicarea elevilor in proiecte de grup si prezentarea acestora in fata colegilor.
Tot in prima zi a reuniunii de proiect am avut ocazia sa asisa la desfasurarea unei ore de limba engleza la liceu. Astfel, am putut observa cum se invata limba engleza intr-o tara din Europa de Vest si felul in care elevii sunt angajati in activitatile care se desfasoara in cadrul orei de curs. Am fost placut impresionata de modul activ in care elevii se implicau, dar si de disciplina de care dadeau dovada. In scolile romanesti profesorul trebuie sa fie mult mai creativ, iar lectiile pe care le preda sa fie mult mai interesante pentru a capta atentia elevilor. Mai mult, in Germania se pune foarte mult accent pe lucrul suplimentar pe care fiecare elev il realizeaza dupa cursuri, dar si pe felul in care acestia activeaza la ora de curs. Un mare avantaj pe care scoala germana o are este si numarul mai mic de elevi dintr-o clasa. Metodele de predare sunt deasemenea putin diferite, punandu-se mult accent pe munca de cercetare si documentare din partea elevilor. In cadrul scolii exista un Internet Café pentru elevi, unde acestia aveau acces gratuit pentru a cauta informatiile necesare, coordonati de catre profesor. Asadar, elevii sunt invatati inca din liceu cum sa caute si cum sa utilizeze informatia pe care Internetul le-o ofera. Toate aceste lucruri le vor fi deosebit de utile in facultate, dar si pe parcursul intregii vieti. Am ajuns la concluzia ca elevii trebuie invatati cum sa caute informatii, unde sa le gaseasca si cum sa interpreteze informatia in mod corect. Ca profesori trebuie sa punem mai mult accent pe partea practica a lucrurilor de care elevii vor avea nevoie in viata, ajutandu-I sa-si dezvolte cele 8 competente cheie.
In a doua zi a reuniunii de proiect, partenerii germani au invitat la scoala patru imigranti de diverse nationalitati. Elevii au fost organizati pe grupe, fiecare grupa fiind formata din elevi de nationalitati diferite, acestia fiind nevoiti sa utilizeze limba engleza pentru a comunica si a se intelege intre ei. Scopul activitatii a fost realizarea de interviuri cu imigrantii, iar la final elevii au trebuit sa le prezinte celorlati colegi ce au aflat despre experienta de imigrant a persoanei intervievate. Eu am avut sansa de a fi repartizata in grupa elevilor care au intervievat o romanca (de origine sasa) din Banat. Activitatea mi s-a parut extrem de interesanta, deoarece experienta doamnei Lotte Henz a fost atat de asemanatoare cu cea a bunicii mele. Asadar, am gasit raspuns si la unele intrebari pe care le aveam in legatura cu modul de viata a sasilor din Banat si despre deportarile pe care acestia le-au suferit dupa cel de al doilea Razboi Mondial.
In a treia zi a reuniunii de proiect, grupele de elevi au realizat impreuna cate o prezentare scrisa a rezultatelor celor 5 interviuri cu imigrantii. Au avut astfel ocazia sa-si exerseze si competentele digitale in vederea realizarii unei prezentari cat mai reusite. Toate aceste prezentari au fost publicate pe Blogul proiectului, elevii fiind foarte mandri ca ceea ce ei au realizat va putea fi consultat si de alte personae interesate.
Ultima zi a reuniunii de proiect a fost deosebit de emotionanta pentru mine. Partenerii germani ne-au oferit o excursie la Hamburg, cel de-al doilea mare oras al Germaniei, unde am vizitat BallinStadt Museum, muzeul imigratiei. Ca vizitatori am putut reconstitui calatoria imigrantilor europeni spre America in cea de-a doua jumatate a secolului al XIX-lea si pana la cel de al doilea Razboi Mondial. In una dintre incaperile muzeului exista o baza de date in care vizitatorul putea sa-si gaseasca rudele care au emigrat in urma cu multi ani inspre Statele Unite. Am avut norocul sa gasesc adresa unei rude apropiate a bunicii mele, urmand ca tatal meu sa ia legatura cu ei.
Asadar, participarea la Reuniunea de Proiect din Germania mi-a deschis noi orizonturi mai ales din punct de vedere profesional. Nimic nu se compara cu schimbul de idei, metode noi, experiente pe care profesorii din diverse tari si le impartasesc. Participarea la proiecte europene reprezinta o sansa extraordinara pentru profesori, deoarece ai ocazia sa analizezi toata munca pe care o depui dintr-o alta perspectiva, comparand si observand cum lucreaza colegii din alte tari. Pentru mine, participarea la activitatile derulate in cadrul proiectlui a reprezentat sansa de a vedea ca lucrurile stau putin diferit fata de cum credeam eu initial, faptul ca exista anumite lucruri pe care as putea sa le schmb,in asa fel incat elevii sa poata beneficia cat mai mult de pe urma lectiilor pe care le sustin.
No comments:
Post a Comment